måndag 20 januari 2014

Läst vecka 1

Har varit dålig på att skriva upp det som jag läst fram till nu.
Tänkte vara duktig och gör ordentliga recensioner av böckerna jag läser.
Här kommer det jag har läst hittills i år.

Solviken - Annika Estassy  (ljudbok) 


 Baksidestext:
Mitt i reklamhögen på Marie Lindsjös hallmatta i Solna ligger ett vadderat kuvert och väntar. Samtidigt sitter Niklas och Gabriel över varsin fredagsöl och reflekterar över livet, såsom det blev.
Inte långt därifrån, i en ljus och fräsch lägenhet i Stockholms innerstad, försöker Ylva stå ut med att det blivit vår och att Niklas inte bor med henne och dottern längre.
När Marie öppnar det vadderade kuvertet upptäcker hon att ödet, eller om det är faster Greta, har pekat ut en riktning åt henne; Solviken, ett färgglatt renoveringsobjekt i Roslagens skärgård. Marie, som känner hur fyrtioårskrisen närmar sig med raska steg, vet att hon inte har någonting att förlora, och kastar sig ut i det okända.
Det blir en omtumlande yttre och inre resa, inte bara för henne utan även för Niklas, Ylva och Gabriel som hon råkar på vägen och vars öden sammanflätas med hennes.


Detta är vad jag tycker:

Denna bok var riktigt bra. Läser och lyssnar på rätt mycket deckare så detta var ett bra avbrott.

Betyg: 4 av 5


______________________________________________________________________________________________________________

Stockholms Hemligheter - Martin Stugart  (Ljudböcker)

  • Gamla Stan
  • Söder om Gamla Stan
  • Norr om Gamla Stan
  • Spökhus
  • Personligheter

Baksidestext:
Följ med Martin Stugart, en av våra allra främsta stockholmskännare, på vandringar i huvudstaden. Han guidar oss genom det nutida Stockholm och visar oss samtidigt det Stockholm som en gång var kungars och konstnärers, Bellmans och Taubes, fattigas och rikas. Längs vägen väcks stadens färgstarka historia till liv med hus och människor, miljöer och stämningar.


 

Detta är vad jag tycker:

Dessa böcker är upplästa så man går i stadsdelarna där böckerna utspelar sig. Nu har man gått rätt mycket i Stockholm så man känner igen var dom är i böckerna och vad det är dom tittar på.
Tyckte om dessa då det är historia om miljöer jag känner till. Varje bok vara bara ca 1 timme lång så dessa lyssnade jag på under en helg.
Nästa gång jag kommer ner till Stockholm ska jag gå dessa rundturer för att riktigt se allt dom pratar om.

Betyg: 5 av 5


_______________________________________________________________________________________

Män som hatar kvinnor - Stieg Larsson/Denise Mina  (Seriealbum)

  • Män som hatar kvinnor Del 1
  • Män som hatar kvinnor Del 2

Baksidestext:
Det är det amerikanske serieförlaget DC Comics som producerar och den framstående skotska deckarförfattaren Denise Mina har skrivit manus. Illustrationerna är tecknade av Leonardo Manco (argentinsk tecknare som bland annat gjort Hellblazer), och Andrea Mutti (italienskk tecknare som bland annat gjort The Executor).
Manco och Mina har samarbetat tidigare med serien Hellblazer.


"Salander är en fantastisk romangestalt. Det är hon som är den stora grejen för min del. Det har varit ett jätteroligt arbete. Larsson skrev en otrolig historia, och han visste verkligen vad han gjorde när han skrev en feministisk deckarserie", säger Denise Mina.


"Stieg gillade serier och det ska bli spännande att se dessa oförglömliga karaktärer som seriefigurer", säger Joakim Larsson, Stieg Larssons yngre bror.


Detta är vad jag tycker:

Då jag inte har läst seriealbum av böcker förut så var detta en glad överraskning.
Kommer att läsa fler seriealbum framöver.

Betyg: 3 av 5




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar